Швейцарська компанія MSC посилює свої позиції на українському ринку — тепер їй належить частка N’UNIT та контейнерного термінала у Мостиськах. Що означає ця угода для майбутнього української логістики?
MSC розширює присутність в Україні
Провідна інтермодальна транспортна компанія працює на українському ринку з 2007 року. Коли почалася війна і морські порти опинилися в блокаді, MSC, як і решта судноплавних компаній світу, віддала перевагу безпеці та уникала заходу в українську акваторію Чорного моря. Втім, після запуску зернового коридору саме MSC наважилася першою повернутися до України. 24 липня 2024 року її контейнеровоз Levante F зайшов до Одеського морського порту та став першою ластівкою відновлення морського контейнерного сполучення в Україні. Це був серйозний кредит довіри та чіткий сигнал для глобальних перевізників: Україна — сильний та надійний партнер, який готовий до відновлення співпраці. Рейси Mediterranean Shipping Company почав приймати Контейнерний термінал Одеса (КТО), який входив до гамбурзької термінально-логістичної групи HHLA. Кількома місяцями пізніше MSC придбала 49% акцій HHLA та стала співвласницею КТО. А нещодавно відбулася не менш значуща подія: компанія Medlog — підрозділ MSC — придбала 50% активів українського лідера залізничних контейнерних перевезень N’UNIT та 25% активів Mostyska Dry Port Limited. Попри те, що угода відбулася через дочку, MSC фактично стала повноправною власницею придбаних часток. А це вже надзвичайно рішучий крок, враховуючи те, що MSC зробила його під час воєнного стану. Він свідчить про далекоглядні плани щодо роботи на теренах України. Причому MSC цікавить саме комплексна діяльність, а не лише доступ до портів чи сухих терміналів. Тепер, коли в розпорядженні компанії з’явилася готова розвинена наземна інфраструктура, вона зможе об’єднати її з тими потужностями, які вже мала до укладання угоди, аби створити глобальну злагоджену транспортну систему. Основною перевагою цієї системи буде власний прикордонний хаб з коліями як українського, так і європейського стандарту. Саме таку можливість і шукала Medlog – адже для того, щоб побудувати власну мережу залізничних і автошляхів, знадобилося б щонайменше три роки.
Засновник N’UNIT та співвласник Mostyska Dry Port Limited Єгор Гребенніков вважає, що MSC має стратегічний план на десятиліття та впевненість у тому, що таке партнерство обов’язково буде вигідним.
Як зміниться логістична інфраструктура України завдяки партнерству з MSC
Для розуміння масштабів, до яких долучається українська логістична галузь, я розповім про глобальний контекст партнерства. MSC зараз дуже активно масштабується та багато інвестує у придбання великих логістичних провайдерів на регіональних ринках. Найамбітніша мета Mediterranean Shipping Company — спільно з іншими партнерами по консорціуму BlackRock Global Infrastructure Partners & Terminal Investment Limited купити 80% активів групи Hutchison Ports, серед яких є зокрема два термінали Панамського каналу. Що ж стосується Medlog, то масштаби там дуже серйозні як для дочірнього підприємства. Під контролем цього перевізника — потужна залізнична інфраструктура, яка сполучає ключові порти Північно-Західної Європи. У 2024 році Medlog стала власницею британської Maritime Group, а тепер в її планах придбання контрольного пакета акцій американської фірми COFC Logistics. Все йде до того, що MSC планує створити всесвітню інтермодальну транспортну мережу, додаючи все нові й нові логістичні вузли до більш ніж 230 наявних торгових ліній. Тільки Medlog, яка охоплює понад 80 країн, щорічно перевозить близько 7 000 000 TEU, а трафік самої MSC становить 27 000 000 TEU на рік. Якщо говорити саме про маршрути, пов’язані з Україною, то обсяги товаропотоків, що проходять через MSC, щороку складають 150 000 TEU. Ця цифра може суттєво зрости, якщо взяти до уваги перспективу інтеграції української транспортної системи з європейською транспортною мережею TEN-T. Тепер, коли та частина інфраструктури, що відноситься до N’UNIT та Mostyska Dry Port Limited, стане частиною всієї інфраструктури MSC, це завдання стане значно легшим, а час його реалізації суттєво скоротиться. Вкладаючи ресурси у придбання нових компаній, MSC не забуває постійно інвестувати у власні потужності. У її дочки Medlog також в пріоритеті постійні інвестиції у власні склади, внутрішні логістичні платформи та рухомий склад. Тому наша інфраструктура тільки виграє як в плані розбудови, так і в плані серйозного підвищення якості.
Контейнерний ринок України: на крок ближче до світового лідера
Mediterranean Shipping Company стала найбільшим перевізником у світі, випередивши Maersk. Загальний тоннаж флоту MSC – 6,47 млн TEU, частка глобального ринку перевезень сягає 20%, а чисельність рухомого складу стала рекордною — 900 контейнеровозів. До початку війни MSC була на другому місці на українському ринку за кількістю перевезених TEU. Підрозділ «Medlog Україна» у 2020 році вже забезпечував регулярні контейнерні залізничні перевезення за маршрутом, що об’єднав Одеський порт, Київ, Харків та Дніпро. У довоєнний період HHLA, яку пізніше поглинула MSC, також налагодила регулярне залізничне контейнерне сполучення для забезпечення роботи КТО. А тепер вже MSC запустила контейнерні перевезення з Одеси до Дніпра, Вінниці, Тернополя і з Гданська та Гдині до Києва, Дніпра, Вінниці, Тернополя та Мостиськи.
За словами Гребеннікова, N’UNIT була першопроходцем контейнерної галузі в нашій країні та сформувала український ринок контейнерних перевезень. Мережа компанії, включно з партнерськими потужностями, розповсюджується на 90% території України. Фактично N’UNIT є найбільшим оператором контейнерних потягів, який з нуля розбудував власну інфраструктуру. Окрім перевезень, компанія надає великий спектр послуг, серед яких митне оформлення, перевалка, зберігання та пакування вантажів. Контейнерний термінал «Мостиська» почав працювати у 2022 році, а пізніше було побудовано ще й зерновий термінал, розрахований на 60 тисяч тонн на місяць. Від моменту відкриття через термінал пройшло 97 000 TEU.
Тобто, захід MSC на український ринок контейнерних перевезень — це дійсно партнерська історія, коли об’єднання потужностей та досвіду дозволить працювати на світовому рівні більш якісно. І це стосується обох сторін. Звісно, масштаби MSС не можна порівнювати з масштабами українського ринку, але вони є орієнтиром для нашої логістичної галузі та шлюзом, який відкриє для України шлях до світових стандартів.
Правові нюанси угоди та конкуренція на ринку
Чи все в порядку з угодою між Medlog та N’UNIT і Mostyska Dry Port Limited з погляду антимонопольного законодавства? Цілком. Аналогічні угоди вже були схвалені Антимонопольним комітетом (АМКУ). У січні АМКУ дав дозвіл кіпрським компаніям Geralida Holdings Ltd та Lemtrans Limited контролювати Mostyska Dry Port Limited на правах співвласників. А в березні відбулася концентрація: Avnergold Holdings Ltd і Medlog SA набули контроль над Geralida Holdings Ltd. Lemtrans свою частку бізнесу зберіг в повному обсязі. Гребенніков зазначив, що всі моменти, пов’язані з міжнародним законодавством, були грамотно пропрацьовані юристами. Керівництво та штат N’UNIT і Mostyska Dry Port на вимогу засновника мають залишатися незмінними. Це дозволить зберегти робочі місця за українцями та залишити на своїх посадах людей, завдяки яким підприємства Гребеннікова вийшли на такий високий рівень. Що ж стосується конкуренції, то абсолютно логічно, що вона зросте. Для нових бізнесів змагання за частку українського ринку з N’UNIT, Mostyska Dry Port та KTO стане завданням не з легких. Адже за цими компаніями стоїть головний гравець на міжнародному логістичному ринку. Втім, нові можливості для України значною мірою переважають конкурентні ризики. А висока планка, яку встановило партнерство з MSC, вимагатиме від українських підприємств працювати лише відповідно світовим стандартам. Це буде єдиною запорукою виживання, а згодом і процвітання у настільки напруженому конкурентному середовищі.
Новий вектор розвитку та плани на майбутнє
У контексті «стратегії на десятиліття» інвестування в потужні українські компанії означає те, що MSC розцінює Україну як майбутній контейнерний хаб європейського та світового значення. Особлива цінність цього партнерства полягає в тому, що воно сприятиме процесу євроінтеграції. Маючи таких партнерів, Україна без особливих проблем зможе інтегрувати свою транспортну систему з TEN-T, а також виконати вимогу ЄС максимально розвантажити автошляхи: до 2030 року 30 % перевезень на відстані понад 300 км мають здійснюватися виключно залізничним та водним транспортом. Крім того, Україна матиме більше можливостей для розвитку інтермодальної логістики. Якщо говорити про конкретні планові заходи, то Гребенніков та MSC вже домовилися про будівництво додаткових контейнерних терміналів та посилення парку полегшених авто для «доставлення останньої милі». Брат та партнер Гребеннікова по термінальній групі ТІС Андрій Ставніцер вважає, що «залучити стратегічного інвестора такого масштабу в Україну під час війни – величезна перемога. Ще один глобальний стратег повірив в Україну.
Ми у CarryLand працюємо над тим, щоб доставляти ваші вантажі у будь-який куточок світу надійно та швидко. Звертайтеся до нас через сайт або за телефоном +38 093 177 65 45.
Також може бути цікаво