Страхування вантажу: види, що впливає на вартість і коли можуть відмовити у виплаті

Кожен вихід на воду пов'язаний з ризиками. Пошкодження, пожежа або захоплення судна — статися може що завгодно. Важливо не тільки знати про можливі ризики, а й розуміти, як діяти в тій чи іншій ситуації.

У давнину моряки, вирушаючи в довгу подорож, намагалися задобрити богів — приносили жертви в храм Посейдона або робили підношення Еолу, богу вітрів. Але спрацьовувало це не завжди.

Зараз процедура підготовки до рейсу не так вражає. Сучасні судна будують з високоміцного матеріалу — сталі, і регулярно проходять перевірки на справність.

Проте, навіть це не гарантує 100% безпеки. Тому з роками виробилася більш дієва схема — страхування вантажу, контейнерів і суден. Це не запобіжить стихійне лихо, але на відміну від богів, мінімізує або повністю покриє збитки.

 

Види страхування

Особливість морського перевезення вантажу — майже завжди зачіпаються інтереси декількох країн. Щоб уникнути непорозумінь, було прийнято рішення для міжнародних перевезень використовувати спеціальні правила, прийняті «Інститутом лондонських страховиків». Їх ще називають «Застереження Інституту лондонських страховиків».

 

Згідно з цими правилами, страхування буває 3 видів — «А», «B» і «C»:

  • Найбільший захист дає поліс «А» — «з відповідальністю за всі ризики». Таке страхування покриває всі ризики загибелі або пошкодження застрахованого вантажу. В поліс «А» входить відшкодування збитків практично через будь-які небезпеки і випадковості під час перевезення, а також всі витрати з порятунку вантажу.
  • Згідно з полісом «В» — «з відповідальністю за приватну аварію», страхова компанія зобов'язується виплатити компенсацію тільки за збиток або повну втрату контейнера в разі стихійного лиха, зіткнення транспортних засобів або пропажі судна без вісті.
  • Поліс «С» — «без відповідальності за пошкодження, крім випадків катастрофи» прописує страховику покрити збитки від стихійного лиха, аварії та зникнення безвісти (наприклад, якщо мішки з борошном змиє в море — компенсацію виплатять, а якщо борошно відволожиться, але залишиться на судні — то немає).

 

Коли страхова компанія може відмовити у виплаті

Згідно з міжнародними застереженнями, є кілька причин, через які страхова компанія може відмовитися від виплат:

  • нетривке кріплення й укладання вантажу в контейнері;
  • усушка, утрушування вантажу;
  • немореходність судна;
  • військові дії, страйки і їх наслідки (якщо це не зазначено окремо);
  • втрата у вазі або об'ємі, а також розбіжності у вазі та кількості вантажу при цілісності зовнішнього пакування. Наприклад, якщо речі зникли з контейнера з цілими пломбами (якщо страховий поліс не передбачає покриття таємничого зникнення вантажу);
  • непридатне пакування;
  • умисел або груба необережність страхувальника або його представників (працівників);
  • якщо вантаж на початку не був завантажений / відправлений в неналежній якості, що призвело до його псування в процесі перевезення (особливо актуально для харчових продуктів).

У більшості випадків страхова компанія відмовляється робити виплати, якщо була зафіксована недбалість і несумлінне виконання умов перевезення вантажу.

 

Договір морського страхування вантажів

Українське та міжнародне транспортне законодавство чітко прописує, в яких випадках перевізник несе, а в яких не несе матеріальної відповідальності за те, що трапилося. Залежно від домовленостей відповідальність може лежати як на відправнику, так і на одержувачі.

 

Укласти договір морського страхування можна декількома способами:

  • Отримати у страховика підписаний страховий поліс (свідоцтво, сертифікат, квитанцію) на підставі письмової або усної заяви;
  • Скласти генеральний поліс.

Для регулярного постачання великих партій вантажу вигідніше укласти зі страховою компанією генеральний договір. Тоді всі вантажі, відправлені або отримані за певний термін (наприклад рік), будуть вважатися застрахованими (стаття 253 КТМ).

Слід враховувати, що при настанні страхового випадку, наприклад, загальної аварії, врегулювання страхових претензій може тривати багато місяців.

 

Що впливає на вартість страховки

По-перше — тип страхового договору. Поліс «А», який покриває всі ризики, коштує дорожче, ніж поліси «B» і «C».

Також на вартість страховки впливає і сукупність інших факторів:

  • тип вантажу, як він упакований і його вартість (як правило, вартість страхування визначається у відсотках від вартості вантажу);
  • маршрут транспортування;
  • тип транспорту, чи потрібно буде зберігати вантаж у проміжних пунктах;
  • наявність або відсутність франшизи.

 

Страхування з франшизою або без

Франшиза в страхуванні — це одна з форм покриття збитків. Може бути умовною, безумовною або тимчасовою. При умовній франшизі збитки відшкодовуються повністю, якщо вони були більше певної суми. А якщо нижче — збитки не відшкодовуються.

Через серйозні розміри ризиків, в морському страхуванні найчастіше вибирають другий вид франшизи — безумовну. Це та сума, яку вираховують із розміру страхового відшкодування. Її розмір обумовлюється в договорі страхування — це може бути певний фіксований розмір або відсоток від суми страхування.

Між ціною поліса і розміром франшизи є прямий взаємозв'язок. Більша франшиза практично не впливає на ціну поліса. Але по ній не можна відшкодувати збиток, який менше самої франшизи.

А ось невелика або нульова франшиза хоч і збільшить вартість поліса, але дозволить отримати відшкодування збитків.

Страхові компанії пропонують клієнтам можливість страхувати вантажі як на 100% інвойсової вартості, так і на 110% — варіант з 110% відсотками використовується клієнтами, щоб в разі повної втрати вантажу хоча б частково або повністю відшкодувати собі логістичні збитки (витрати на транспортування).

При появі будь-якого, навіть найменшого ступеня ризику, прямий обов'язок страхувальника повідомити про це. Якщо ж не вдалося уникнути страхового випадку, варто негайно, бажано протягом доби, сповістити про це страхову компанію.

При перевезенні вантажу ризики є завжди. Деякі можна уникнути або передбачити, але на 100% захистити вантаж від можливого пошкодження або втрати неможливо. Тому важливо при відправленні врахувати всі можливі труднощі та застрахувати вантаж. Це допоможе частково або повністю відшкодувати збитки.

Також може бути цікаво