Все про коносамент: функції, види, особливості та правила заповнення

Морські перевезення тісно пов'язані з технічною документацією. Найменша помилка може призвести до проблем з доставленням і штрафів для експедиторів, морських агентів, відправника та одержувача товару, брокерів та інших учасників транспортування.

Головний документ, який використовується в морських перевезеннях, — це коносамент (англ. Bill of Lading, B / L). Без нього неможливо легально транспортувати та видати товар. У статті розглядаємо, що це за документ, навіщо потрібен, які існують види й форми та в чому його особливості.

 

Що таке коносамент?

Це цінний папір, яку транспортувальник видає відправнику і/або власникові товару. Коносамент підтверджує, що перевізник має право розпоряджатися вантажем і зобов'язаний доставити його в пункт призначення на умовах, прописаних в контракті. Документ також регулює відносини між перевізником і одержувачем.

Найважливіша властивість коносамента в тому, що дійсний тільки оригінал в паперовій та електронній версії. Копія з нотаріальним посвідченням або без не має юридичної сили.

Які функції коносамента?

Надає право на товар, що поставляється

Володар документа має виключне право на те, щоб прийняти постачання товару. Коносамент вважається товаророзпорядчим документом, що виражає право власності на вантаж, прописаний в договорі. Його можна продати або передати іншій особі. Таким чином, передача коносамента = перепродаж товару без його фізичної передачі. Щоб отримати товар, власник документа зобов'язаний пред'явити коносамент в порту призначення.

Свідчить про договір транспортування

У документі детально розписані умови перевезення товару: порти відправлення й вивантаження, хто має право отримати вантаж і ін.

Грає роль розписки в прийманні вантажу

Документ містить докладний опис товару і підтверджує, що його завантажили на борт в певній кількості й без пошкоджень. За допомогою коносамента перевізник підтверджує прийняття вантажу.

 

Які існують види й типи коносамента?

Види

Обидва види коносамента містять інформацію про відправника, одержувача і сторони, якій потрібно повідомити про прибуття вантажу.

  • Лінійний (linear bill of lading) — самостійний документ, який видає морський перевізник. Цінний папір підтверджує наявність і прийняття вантажу до транспортування, а також право власності на вантаж.
  • Домашній (house bill of lading) — коносамент, який перевізник або експедитор, що виконує функції перевізника, оформляє в порту відправлення.

 

Типи

  • Оригінал (original bill of lading) — фізичний документ, який перевізник видає власникові вантажу. На лицьовій стороні цінного паперу повинна стояти напис Original.
  • Телекс-реліз (telex release) — внутрішній документ судноплавної лінії, що підтверджує, що вантаж можна отримати без надання оригіналу коносамента.
  • Морська накладна (sea waybill) — документ, який оформляється на конкретного одержувача без випуску оригіналів. Такий коносамент відноситься до необоротних — його не можна передати іншій особі.

Існують і інші види класифікації коносамента.

 

Загальний розподіл

  • Оборотний (negotiable bill of lading) — документ свідчить, що власник отримує в розпорядження товар, який ще знаходиться в дорозі. Такий коносамент можна продати, закласти або купити. До оборотного виду відносяться представницькі та ордерні (див. нижче).
  • Необоротний (non-negotiable bill of lading) — в документі заздалегідь визначений отримувач вантажу. Передача особистого права на отримання товарів третіми особами заборонена.

 

Отримувач вантажу

  • Іменний (straight bill of lading) — документ оформляється на ім'я юридичної особи.
  • На пред'явника (bearer bill of lading) — товар передають особі, що показав документ, в порту призначення.
  • Ордерний (to-order bill of lading) — відправник і одержувач мають право вирішувати, кому передати коносамент. В такому випадку на документ ставлять індосамент — передавальний напис.

 

Дата коносамента

  • З датою навантаження на судно (shipped on board) — оформляється, якщо товар уже перевантажили на судно.
  • З датою готовності контейнера (received for shipment) — оформляється, якщо товар ще не завантажили на судно, але він готовий до навантаження на терміналі.

 

Яку інформацію необхідно вказувати в коносаменті?

Як ми зазначили вище, вкрай важливо юридично правильно оформити документ. Обов'язково прописують дані про кількість і стан вантажу: вага, розміри, обсяг. Оскільки коносамент підтверджує, що відправник і перевізник уклали договір про транспортування, в нього вносять назву судна і порт або термінал, де заберуть товар.

Крім того, в документ вписують наступну інформацію:

  • відправник;
  • одержувач;
  • повідомляюча сторона;
  • назва судна і рейсу;
  • порт відправлення;
  • порт вивантаження;
  • опис вантажу, його вага, кількість і обсяг;
  • номер контейнера, пломби;
  • дата навантаження на судно;
  • дата видання коносамента;
  • місце видання;
  • кількість примірників — якщо це оригінал коносамента, а — не реліз;
  • підпис і печатку судноплавної лінії.

 

Як отримати коносамент?

Необхідно подати відповідні інструкції в судноплавну лінію. Як правило, створюються три екземпляри-оригіналу плюс копії. Продавець передає коносамент одержувачу. Щоб забрати вантаж, одержувач зобов'язаний пред'явити його перевізнику.

 

Що важливо врахувати при заповненні коносамента і чим загрожують помилки?

Особа, що заповнює цінний папір, зобов'язана простежити за тим, щоб інформація про вантаж, дату доставлення, учасників договору відповідала даним з інших документів. Всього одна помилка загрожує великими проблемами:

  • витрати через внесення правок;
  • затримка розмитнення;
  • псування вантажу через простій.

Виправити помилки в документі можна тільки в тому випадку, якщо вантажовідправник погодиться підтвердити нові дані.

 

Що в підсумку?

Коносамент — найважливіший документ, який використовується у зовнішній торгівлі й регулює відносини між транспортувальником і одержувачем. Сторонам вкрай важливо мати на руках оригінал документа або реліз, тому що без нього неможливо передати або отримати вантаж. Є велика кількість типів коносаментів, вони використовуються при перевезенні як морським, так і іншими видами транспорту. До заповнення документа пред'являються конкретні вимоги, недотримання яких загрожує штрафом і затримкою доставлення.

Коносамент використовують в лінійному, торгово-промисловому, трамповому судноплавстві, а також для мультимодальних, інтермодальних та змішаних перевезень. Документ гнучкий за своєю природою, внаслідок чого його легко пристосувати для різних способів транспортування вантажів.

Також може бути цікаво