Глосарій

Позначення портових зборів, а також надбавок до базового фрахту під час перевезення морських контейнерів

 

ACS (Atmosphere Control Surcharge) – надбавка за контроль складу повітря у рефрижераторному контейнері.

ALL IN (All Inclusive) – у вартість перевезення закладені всі можливі додаткові збори та надбавки.

ASC, SCN, SCS, SCT, STF, STT, SUZ (Suez Canal Surcharge, Suez Canal Fee, Suez Transit Fee, Suez Canal Transit Fee) – надбавка за проходження судна Суецьким каналом.

 

BAF (Bunker adjustment factor) – поправний коефіцієнт вартості фрахту за зміни вартості палива. Пов'язаний із ціною на нафту. Судноплавні лінії встановлюють власні незалежні ставки BAF.

BAS, BUC (Basic Ocean Freight, Base Freight Rate) – базова ставка фрахту. Основна вартість перевезення вантажу з порту відправлення до порту призначення.

 

CAF (Currency Adjustment Factor) – коефіцієнт валютного коригування, валютна надбавка. Величина, виражена у відсотках від базової ставки фрахту та призначена компенсувати зміни обмінного курсу між валютою фрахту та валютою, у якій перевізником було понесено транспортні витрати.

CCC, CCL (Container Cleaning Charge, Container Cleaning Fee) – збір за чищення контейнера.

CDD (Submission of Cargo Declaration Data Fee) – збір за складання та подання декларації про склад вантажу.

COD (Change of Destination) – адміністративний збір за зміну кінцевого пункту доставки контейнера після навантаження на борт судна.

COL (Collection Fee) – збір за доставку вантажу післяплатою.

CSC, SCC (Container Service Charge, Service container charge) – плата, що стягується з транспортних терміналів для зберігання та позиціонування контейнерів. Плата включає обробку, розміщення контейнерів і кранові послуги.

CSF (Container Security Fee) – міжнародний збір за безпеку перевізника, який покриває витрати, пов'язані з дотриманням стандартів безпеки, запроваджених Міжнародним кодексом охорони суден та портових засобів (ISPS).

CSS, SER (Carrier Security Surcharge) – плата за охорону вантажу. Ця надбавка поширюється лише на авіаперевезення та поширюється на додаткові заходи безпеки, санкціоновані адміністрацією аеропорту.

CUC, CUD, CCH, CHS (Chassis Using Charge, Chassis Utilization Charge, Chassis Surcharge) – додатковий збір за користування шасі (технологічний транспорт, призначений для перевезення контейнера на території порту). Добова вартість плати за шасі варіюється в залежності від перевізника. Вона, як правило, коливається від $15 до $25 на день. Ці витрати мають бути враховані у загальній вартості внутрішніх перевезень. Чим довше шасі використовується на контейнері, тим вища добова плата.

CWC (Heavy Weight Charge) – додаткова плата за перевищення певної ваги контейнера. Для двадцятифутового контейнера максимальна безмитна вага – 14 тонн (порожній 20-футовий контейнер важить близько 2,3 тонни). З 40-футових контейнерів плата не стягується. І 20-ти футовий і 40-ка футовий контейнер можуть нести навантаження більш ніж 28000 кг.

CWS (Container Weighing Surcharge) – збір, що стягується за зважування контейнера (див. VGW).

VGW (Verified Gross Weight) – поправка до Міжнародної конвенції з охорони людського життя (SOLAS), згідно з якою відправник вантажу зобов'язаний передати вагу брутто перевізнику. Це необхідно зробити, перш ніж контейнер буде завантажений на борт судна. У випадку, якщо вага контейнера не була передана, його не допустять до посадки на борт судна. Це правило діє з 1 липня 2016 року.

Вага може бути визначена 2 способами:

  • Вага завантаженого контейнера вимірюється шляхом зважування контейнера за сертифікованою та каліброваною шкалою вагової платформи (ваговим мостом).
  • Вага завантаженого контейнера вимірюється відправником вантажу і підтверджується на основі сертифікованої процедури розрахунку ваги.

DCF (Dangerous Cargo, Documentation Fee) – збір за оформлення документів на небезпечний вантаж. Небезпечні вантажі – це предмети, які можуть загрожувати безпеці судна чи людей на борту. Правила покладають на відправника вантажу відповідальність за належне декларування, ідентифікацію, упаковку, маркування та документування всіх контейнерів, що містять небезпечні вантажі. Недотримання правил перевезення небезпечних вантажів може призвести до ув'язнення та величезних штрафів.

DCI (Dangerous Cargo Surcharge) – надбавка за перевезення небезпечного вантажу. Транспортування небезпечних вантажів завжди пов'язане з додатковими витратами. При перевезенні таких вантажів як нафта, газ або хімічні речовини необхідно сплатити збори, завдяки яким забезпечується їх безпечне транспортування та дотримання вимог Міжнародного морського кодексу небезпечних вантажів (IMDG) – офіційного правового документа, що встановлює правила морського перевезення небезпечних вантажів та морських забруднювачів.

DDC (Destination Delivery Charge) – додатковий, необов'язковий збір за розвантажувальні роботи в порту призначення. Розмір внеску розраховується з габаритів контейнера. Ця плата покриває кранові послуги, переміщення контейнерів територією терміналу та вивезення контейнера за ворота терміналу.

DDF, DOD (Destination Documentation Fee) – збір за оформлення документів у порту призначення. Будь-яке переміщення вантажу до іншої країни потребує додаткового оформлення документів для проходження митного контролю.

DET (Detention Fee). Детеншн – штрафні санкції, стягувані за наднормативне використання контейнера з моменту його вивезення з терміналу до моменту повернення порожнього контейнера до місця, узгодженого з власником контейнера.

DMR (Demurrage Fee). Демередж – оплата за наднормативне (понад безкоштовний час) використання контейнерного обладнання протягом часу з моменту вивантаження контейнера з судна до моменту його вивезення з вантажем з території порту. Виплачується власнику контейнера, зазвичай, судноплавної лінії.

DOC, DOL (Origin Documentation Fee) – збір за оформлення документів у порту відправлення. Плата стягується для компенсації витрат на персонал, підготовку кадрів, обладнання та інформаційних систем, пов'язаних зі збільшенням обсягу та складності документації.

DOF (Delivery Order Fee) – збір за пайовий коносамент.

DTA (Destination Transport Arbitrary) – випадкові транспортні витрати в порту відправлення.

DRO (Drop Off fee, Drop Off Charge) – додатковий збір за повернення контейнера в місці, відмінному від місця доставки, вказаного в коносаменті.

DTHC, DHC, THC-D, THC/D (Terminal Handling Charges in Destination). THC – термінальні збори за обробку вантажу. Стягуються судноплавними лініями, щоб стягнути з вантажовідправників вартість завантаження або розвантаження контейнерів та інші пов'язані з ними витрати, понесені судноплавними лініями в порту відвантаження або призначення.

DOCS (documentation), DocsFee – збори місцевого агента лінії за оформлення документів. Можуть стягуватися як за коносамент, так і за контейнер.

DOOR — доставка від/до дверей – умова перевезення під час відправлення/прибуття, що означає, що вартість перевезення включає послуги з відправки від/до вхідних дверей/складу відправника/одержувача.

DROP-OFF CHARGE – збір за повернення контейнера, що належить перевізнику, у місці, відмінному від місця призначення, зазначеного у коносаменті перевізника.

 

EBS (Emergency Bunker Surcharge) – надзвичайний збір, який має бути сплачений для покриття вищих цін на пальне, ніж спочатку очікувалося. Традиційна доплата за паливо (BAF) відома заздалегідь. Аварійна доплата, як правило, стає відома в останню хвилину і завдає безліч незручностей відправникам вантажу.

EBS, EIS (Equipment Imbalance Surcharge) – надбавка за транспортування нестійкого вантажу.

ECH (Emergency Surcharge) – надбавки, необхідні для сплати у різних надзвичайних випадках.

EIS (Emergency Imbalance Surcharge) – аварійна надбавка за дисбаланс. Трапляється, що в портах обсяг вхідних вантажів перевищує обсяг вихідних вантажів, внаслідок чого вони стикаються з великою кількістю порожніх контейнерів на набережній, які більше не використовуються для перевезення вантажів. Для того, щоб мати можливість переміщувати ці контейнери до найближчого розподільного вузла для повторного використання, плата за надзвичайний дисбаланс (EIS) стягується на зовнішній вантаж для того, щоб покрити ці витрати.

EDI (Electronic Data Interchange Fee) – збір за електронний документообіг.

EFA (Emergency Fuel Additional) – збір за непередбачене збільшення витрати палива судном.

EHC, EHD (Equipment Handover Charge) – збір за повернення порожнього контейнера (тари).

EIS (Extra Insurance Surcharge) – надбавка за екстра-страхування.

EMS, GAC, GAS – збір за проходження судна через Аденську затоку.

EQH (Equipment Handling Charge) – збір за експлуатацію обладнання.

ERS (Emergency Risk Surcharge) – надбавка за непередбачені ризики.

EXP (Export Service Charge) – збір за експорт товару.

 

FAC (Forwarding Agent Commission, Freight Forwarder Commission) – експедиторська (брокерська) комісія.

FFX (Frais Fixes) – фіксовані витрати.

Freight (укр. Фрахт, нім. – Fracht). У праві – плата перевезення вантажу чи використання судна протягом певного часу, обумовлена договором чи законом. Її виплачує судновласнику фрахтувальник чи відправник вантажу.

FTS (Freight Tax Surcharge) – надбавка за фрахтовий податок. Сума, призначена компенсувати судновласнику податки, що стягуються у деяких країнах із фрахту.

FUM (Fumigation Charge) – надбавка за дезінфекцію (фумігацію).

FUS (Intermodal Fuel Surcharge) – паливна надбавка при мультимодальних перевезеннях.

 

GRI (General Rate Increase) – підвищення загальної ставки (загального тарифу).

 

HAZ (Hazardous Surcharge) – надбавка за перевезення у небезпечних чи важких умовах.

HMF (Harbor Maintenance Fee) – збір за користування портовими спорудами у США.

HWS, OWC, OWS, HEA, HLC, HWCS – надбавка за перевищення стандартного для 20-футового контейнера ваги вантажу.

 

IHE (Export Inland Rate) – внутрішня імпортна ставка.

IMO (Hazardous surcharge, Dangerous Cargo Surcharge) – надбавка за небезпечний вантаж.

ISC (Intermodal Service Charge) – надбавка за мультимодальне перевезення.

ISPS, ISD, SEC, SPD, PSC, SPS (International Security Port Surcharge, Port Security Charge) – надбавка за безпеку в порту.

 

LSC, LSF, LSS (Low Sulphur Contribution, Low Sulphur Surcharge, Low Surplur Fuel Surcharge) – надбавка за низький вміст сірки в паливі (екологічний збір).

 

MPF, MAR (Merchandise Processing Fee) – збір за обробку товару.

 

ODF (Documentation Fee in Origin) – збір за оформлення документів у країні відправлення.

ODS (Over Dimension Charge, Open Top Surcharge) – надбавка за перевищення вантажем розмірів контейнера (негабаритний вантаж).

OTA (Transport Arbitrary in Origin) – непередбачені транспортні витрати в порту відправлення.

OTHC, OHC, THC-L, THC-O (Terminal Handling Charges in Origin) – витрати на термінальну обробку контейнера в порту відправлення.

 

PAD (Port Additional Surcharge) – додаткові портові надбавки.

PAE (Port Dues – Export) – додаткові портові експортні мита.

PAI (Port Dues – Import) – додаткові портові імпортні мита.

PCC, PCS, PNS (Panama Transit Fee, Panama Canal Surcharge, Panama Surcharge) – збір за проходження судна Панамським каналом.

PCS, CGS, CGD, CON, CSD (Port Congestion Surcharge) – додатковий збір у зв'язку з перенавантаженням контейнерних потужностей порту (наприклад, у літньо-осінній період). Ініціюється портом.

PKS, PSS (Peak Season Surcharge) – сезонна надбавка у зв'язку із зростаючим обсягом перевезень у літньо-осінній період. Ініціюється перевізником.

POS (Equipment Positioning Surcharge) – надбавка за розміщення обладнання.

PRI, PRM (Primage) – надбавка за використання вантажних пристроїв судна.

PRS (Piracy Risk Surcharge) – надбавка за ризик атаки судна піратами.

PSE (Port Security Charge – Export) – збір за безпеку в порту при експорті.

PSS (Peak Season Surcharge) – надбавка у зв'язку з сезонним зростанням обсягу перевезень у певну пору року.

PCS (Port Congestion Surcharge) – надбавка у зв'язку з навантаженням контейнерних площ порту.

 

RCP (Reefer Container Plugging and Monitoring) – надбавка за опломбування та моніторинг контейнера-рефрижератора.

RCS, RSC, RES (Surcharge Consommation Reefer, Reefer Surcharge) – компенсація витрат перевізника обслуговування рефрижераторного контейнера.

 

SBC (Supplementary Bunker Charge) – додаткова бункерна надбавка.

SBF (Standard BAF) – стандартний бункерний збір.

SEC (security charges) – портовий збір за безпеку.

SEQ, SEP, SES (Special Equipment Premium, Special Equipment Surcharge) – надбавка за використання спецобладнання (включаючи 20-футові укріплені контейнери).

SER (Carrier Security Charge) – надбавка за безпеку вантажу під час транспортування.

SSC (Special Stowage Charge) – надбавка за спеціальну штивку (укладання крихкого або небезпечного вантажу).

SUR (Survey Fee) – збір за страхову експертизу.

 

TAX (Government and Port Taxes) – державні та портові збори.

THC (Terminal Handling Charges) – витрати за термінальну обробку контейнера в порту відправлення/призначення.

TSO, TSC (Terminal Security Surcharge, Terminal Security Charge) – надбавка за забезпечення безпеки на терміналі (входить до ISPS).

TSUR (Transhipment surcharge) – надбавка за перевантаження з одного судна на інше.

 

ULF (Agents Fee, Agent Surcharge, Agency/Logistics Fee) – агентська винагорода. Плата, що стягується морським агентством, за обслуговування судна, направленого на його адресу. У кожному порту визначається за тарифом.

 

WFC, WHG, WHF, WHA (Wharfage) – причальний збір, портове мито. Збір користування причальными спорудами, зберігання вантажу на пристані, доставку вантажів від бору в пакгауз чи з пакгауза до борту судна.

WNS, WSС (Winter Surcharge) – зимова, льодова надбавка. Застосовується в портах, де є ризик зледеніння акваторії для компенсації витрат на проведення антильодових заходів та роботу криголамів.

WRS, WAR (War Risk Surcharge, War Risk Premium) – надбавка за захід судна до портів, що у зоні військових дій.

 

Додаткові терміни, що використовуються при контейнерних перевезеннях

 

3PL (Third Party Logistics) – третій бік логістики. Комплекс логістичних послуг, що включає доставку, зберігання, керування вантажами, комплектацію замовлень та відправлення їх у потрібному вигляді кінцевим споживачам, який надає 3PL-оператор. Компанія, що надає послуги у форматі 3PL, є посередником між вантажовласником та вантажоодержувачем. Бере він відповідальність за всі транспортно-логістичні заходи, зокрема, якщо знадобиться, за взаємодію Космосу з постачальниками і збут товарів.

BL (Bill of Lading) – коносамент. Аналог товарно-транспортної накладної під час водних чи мультимодальних перевезень. Документ, що підтверджує факт передачі вантажу відправником перевізнику

У коносаменті зазначаються:

  • порт та дата навантаження;
  • порт та дата вивантаження;
  • інформація про відправника;
  • інформація про одержувача (якщо зазначено);
  • інформація про перевізника;
  • найменування, артикул, вага та обсяг вантажу;
  • фрахт та його умови;
  • місце та час випуску коносаменту, кількість його копій.

BFR (Basic Freight Rate) – базова ставка фрахту. Сума, в яку включені витрати фрахтовласника на навантаження, розвантаження, перевантаження та зберігання вантажу, а також витрати на рейс судна.

Bonded warehouse – склад, що знаходиться під митним контролем, товари на якому зберігаються без оподаткування державними податками: митний склад або склад тимчасового зберігання.

Booking note — заявка на перевезення – використовується для резервування місця та тари, інформація, зазначена у заявці, не є основою для заповнення коносаменту, після подання заявки заявник бере на себе обов'язки надати вантаж до зазначеного терміну.

Booking (Букінг, Букування) — бронювання всієї або частини вантажів місткості судна (місця на судні) для перевезення вантажу.

Break bulk — перевезення невеликої партії вантажу без використання контейнера.

 

Carrier — особа, яка використовує власні або взяті в оренду транспортні засоби для транспортування вантажів, на підставі укладеного договору з відправником.

CBM (Cubic Metre) – кубічний метр, одиниця вимірювання об'єму.

Certificate of Origin (Сертифікат походження) — свідоцтво, що засвідчує, що товар, що імпортується, виготовлений у цьому місці.

CFS — Склад консолідації

  1. Склад, в якому здійснюється консолідація та завантаження/розвантаження в/з морських контейнерів.
  2. Умова перевезення під час відправлення/прибуття – означає, що експедитор приймає він обов'язки з організації перевезення від/до CFS; вартість перевезення включає послуги з відправки від/до CFS (фрахт, навантаження/вивантаження з судна, розміщення на CFS).

Charter (Чартер) – договір між власником транспортного засобу та наймачем (фрахтувальником) про оренду транспортного засобу на певний термін або рейс.

C.O.C (Сarrier's Оwned Container) – контейнер є власністю перевізника.

CNEE (Consignee) – вантажоодержувач.

CGO (Cargo) – карго. Вантаж, що перевозиться судном чи літаком і підлягає страхуванню.

CC (Customs Clearance) – митне очищення (розмитнення).

CUC (Chassis Using Charge) – збір за користування шасі.

Cut off time – Контрольний час завезення вантажу на термінал та оформлення відповідних документів на рейс.

CRC (Container Restitution Control) – контроль за поверненням порожнього контейнера власнику.

CUI (Customs Inspection) – митний контроль вантажу.

CUS (Customs Duty) – мито.

 

Disbursement Account (Дисбурсментський рахунок) – документ, що містить перелік витрат, понесених на обслуговування в порту.

Discharging – вивантаження.

DIM (Dimentions) – габарити. Основні розміри контейнера, вантажного місця, виробів і т.д.

DGP (Dangerous goods) – небезпечні вантажі.

Gross Weight (Вага брутто) – маса товару разом з упаковкою внутрішньою (невіддільна від товару до його споживання) і зовнішньою – тарою (ящики, мішки, бочки тощо).

General cargo – Генеральний вантаж – вантаж, який може бути перерахований, тобто. вантаж, упакований у тару, або штучний вантаж, у тому числі: ящики, мішки, бочки, пакунки, контейнери тощо.

 

EX1 (Export Declaration) – експортна декларація.

ETA (Estimeted Time of Arrival) – очікуваний час прибуття судна.

ENS (Entry Summary Declaration) – імпортна митна декларація.

ETD (Estimated Time of Departure) – очікуваний час відправлення судна.

ETR (Empty Tank Return) – повернення порожнього (порожнього) танк-контейнера.

 

FAK (Freight All Kinds) – розносортові (що складаються з різних товарів) вантажі, що обкладаються вищими митами. Для розрахунку вартості перевезення вантажу, що складається із різних товарів (наприклад, збірного контейнера), використовується єдина ставка фрахту.

FEU (Fourty-foot Equivalent Unit) – сорокафутовий еквівалент. Умовна одиниця для виміру місткості транспортних засобів, еквівалентна розмірам 40-футового контейнера. Рівна двом TEU.

FEE (Feeder Freight) – фідерне перевезення. Перевезення вантажу морем на невеликі відстані між двома портами. Використовується для угруповання вантажів перед перевезенням у відкритому морі або розподілу вантажів після неї.

FCL – Повне завантаження контейнера одним відправником на адресу одного одержувача.

FEU – Еквівалентний обсягу сорокафутового контейнера.

Feeder (Фідер) – морський перевізник, що здійснює перевезення вантажів (контейнерів) на суднах невеликої водотоннажності, на короткі відстані між портами, як правило одного басейну або доставку контейнерів від/до порту навантаження на океанське судно.

FFC (Freight Forwarder Commission/Brokerage – Origin) – брокерська комісія.

FI (Free In) – вільно від навантаження – умова перевезення, що означає, що фрахт не враховує вартості навантаження на судно.

FICY (Free in/Container yard) – завантаження в порту за рахунок відправника, доставка до контейнерного терміналу за рахунок лінії.

FIFO (Free in/Free out) – навантаження та вивантаження за рахунок відправника.

FILO (Free in/Liner out) – навантаження за рахунок відправника, вивантаження за рахунок лінії.

FIOS (Free in/out) – навантаження та вивантаження за рахунок відправника.

FCL (Full Container Loading) – контейнер, заповнений вантажем одного одержувача.

FOR станція відправлення – Вільно у вагоні/на платформі – умова перевезення при відправленні – означає, що обумовлена ставка провізної плати не включає вартість робіт з навантаження на платформу/вагон, підгону вагонів і т.д.

FO (Free Out) – вільно від вивантаження – умова перевезення, що означає, що фрахт не враховує вартості вивантаження з судна.

Freight (Фрахт) – плата за перевезення вантажу.

FR-FLAT RACK – тип контейнера – дивіться у типах контейнерів.

Freight collect – Фрахт оплачується одержувачем.

Freight prepaid – Фрахт оплачується відправником.

 

HBL (House Bill of Lading) – наскрізний коносамент (для перевезення в режимі від дверей до дверей).

HC (High Cube) – тип контейнера. Контейнер (Хай кьюб контейнер) підвищеної місткості за рахунок збільшеної висоти порівняно зі стандартним контейнером.

HDL LOLO (Lift-On Lift-Off) – тип судна-контейнеровозу, для завантаження та розвантаження якого використовуються портові крани.

 

IND (Inland Destination) – перевезення вантажу в глиб країни.

INV (Commercial Invoice) – комерційний інвойс, рахунок-фактура. Документ, що містить опис товару та вимогу сплатити обумовлену суму. Виписується продавцем з ім'ям покупця.

In-Bond – той, хто не пройшов митне очищення (про товар).

Indossament (Індосамент) – передавальний напис на звороті цінного паперу, відповідно до якого права по цьому паперу переходять від однієї особи до іншої. Особа, яка здійснює індосамент, називається індосантом. Розрізняють повний (іменний) індосамент і пред'явника, як у передавальної написи міститься ім'я, на користь якого зроблено індосамент, тобто. вона складається з одного підпису індосанта. Об'єктами передачі у вигляді індосаменту може бути векселі, чеки, коносаменти та інших. цінних паперів.

 

LT (Local Time) – місцевий час.

LCL (Less Container Loading) – контейнер, заповнений вантажем для різних одержувачів, збірний вантаж.

LI (Liner In) – лінійні умови при завантаженні, що означають, що вартість навантаження на судно включено у ставку фрахту.

LI-Door (Liner in / Door) – навантаження в порту за рахунок лінії, доставка до "двері" клієнта.

LIFO (Liner in/Free out) – навантаження за рахунок лінії, вивантаження за рахунок відправника.

LILO (Liner in/out) – навантаження та вивантаження з допомогою лінії, тобто. включені у ставку фрахту – повні лінійні умови.

LO (Liner Out) – лінійні умови при прибутті, що означають, що вартість вивантаження із судна включені у ставку фрахту.

Loading – навантаження.

 

Manifest (Маніфест) — документ, що містить перелік коносаментів та представлений митниці, а також агентам та стивідорам у портах призначення. Зазвичай він включає такі, дані: найменування судна, порт навантаження, номери коносаментів, найменування, маса, обсяг і кількість вантажу по кожному коносаменту, найменування вантажовідправників і вантажоодержувачів, маркування вантажу.

MT – Тонна метрична = 1000кг.

MBL (Master Bill of Lading) – лінійний коносамент (що видається судноплавною лінією).

MT (Metric Ton) – тонна метрична (одиниця виміру).

MV (Mother Vessel) – великотоннажне лінійне судно, що обслуговує порти з великим вантажообігом.

 

NVOCC (Non-Vessel Operating Common Carriers) – транспортний оператор, що здійснює комбіновану доставку «від дверей до дверей». Підприємства, які мають право видачі власних коносаментів, але мають власних морських судів. Фрахтують частину вантажних обсягів судновласників.

 

OBL (Ocean Bill of Lading) – морський коносамент.

OGC, OOG (Out of Gage Load) негабаритний вантаж. Вантаж. у якого хоча б один із параметрів перевищує параметри стандартного вантажного місця.

 

PACK (Packing List) – опис комплекту поставки. Документ, в якому перераховані товари, що відправляються, та зазначений їх одержувач.

PCK (Package Тара) – упаковка. Засіб для захисту товару, що перевозиться, від втрат і пошкоджень.

POL (Port of Loading) – порт навантаження.

POD (Port of Delivery) – порт доставки.

PRE (Precarriage) – перевезення вантажу від місця його отримання до місця навантаження на основний транспортний засіб (як правило, при мультимодальному перевезенні).

 

Quality Certificate (Сертифікат якості) – документ, що підтверджує відповідність товару показникам якості, технічним характеристикам, вимогам безпеки для життя та здоров'я людей, навколишнього середовища, передбаченим умовами договору.

 

Ramp – Рампа 

  1. Пристрій для переміщення вантажу з одного виду транспорту на інший.
  2. Умова перевезення під час відправлення/прибуття – означає, що експедитор бере на себе обов'язки щодо організації перевезення від/до найближчої до відправника/одержувача рампи; вартість перевезення включає послуги з відправлення від/до рампи (фрахт, навантаження/вивантаження з судна, термінальні послуги, навантаження на авто/жд транспорт, доставку до/від найближчої до одержувача/відправника рампи).

Repo – повернення порожнього контейнера до найближчого стікання перевізника після вивантаження.

 

SEA, FRT (Sea Freight, Ocean Freight) – морський (океанський) фрахт.

Shipper – відправник вантажу.

Shipping request – інструкції з відправлення вантажу є основою для заповнення коносаменту.

S.O.C (Shipper's Owned Container) – контейнер є власністю клієнта.

Statement (Стейтмент) – документ, що складається замість таймшита у випадках, коли відсутні необхідні умови з обліку та розрахунку сталійного часу. Містить дані про час прибуття судна в порт, використання сталійного часу із зазначенням тривалості та причин, що мали місце перерв та простоїв. За даними стейтмента складається таймшит і проводять розрахунки з фрахтувальниками по демерреджу та диспачу.

Storage – ставка за наднормативне зберігання вантажу в порту. Вважається з моменту вивантаження термінал до моменту вивезення з терміналу. Стягується за ставками порту. Зазвичай котирується за TEU і має зростаючу шкалу (чим довше вантаж знаходиться в порту, тим дорожче кожен наступний день зберігання).

Stuffing – Стафування –завантаження контейнера.

SM (Shipping Manifest) – декларація суднового вантажу. Документ, в якому міститься інформація про склад, обсяг, вагу та вартість вантажу, вантажовідправника та вантажоодержувача.

Stevedore (Стивідор). Компанія, спеціалізація якої – навантаження та розвантаження суден. Наймається судновласником чи фрахтувальником. Стивідором також називають представника стивідорної фірми, який безпосередньо контролює процеси навантаження та розвантаження суден, які ведуть докери.

STC (Said to Contain, Said to Be) – вміст за заявою. Застереження у так званому «чистому коносаменті», яке знімає з перевізника відповідальність за нестачу вантажу за умови, що цілісність контейнера не було порушено.

 

T/T (Transit Time) – транзитний час транспортування.

TEU (Twenty-Foot Equivalent Unit, рос. ДФЕ) – двадцятифутовий еквівалент. Умовна одиниця для вимірювання місткості транспортних засобів, еквівалентна об'єму контейнера завдовжки 20 футів.

Time charter (тайм-чартер) – договір фрахтування судна на якийсь час. Судновласник надає на користь фрахтувальника судно на визначений строк за обумовлену плату. Зазвичай у тайм-чартері передбачається, що власник судна несе витрати на утримання суднового екіпажу, на підтримку судна в придатному для експлуатації стані та на його страхування, а фрахтувальник, крім плати судновласнику за користування судном, приймає на себе оплату бункера, води, портових, канальних зборів та інших поточних та експлуатаційних витрат; 

Time sheet (Таймшит) – відомість обліку сталійного часу під вантажними операціями. Таймшит складається в кожному порту вивантаження/навантаження судна та підписується капітаном та представником фрахтувальника. Таймшит є основою розрахунку демерреджа і диспача.

Transshipment – Трансшипмент – зміна в транзитному порту судноплавної лінії для доставки з/в порт, що не обслуговується лінією безпосередньо.

 

Waybill (Накладна) – документ, яким оформляється відпустка та прийом різних товарів, а також перевезення вантажів. Регулює відносини між відправником, перевізником та одержувачем вантажу.

 

UN Code – Номер ООН – чотиризначний номер, який використовується для позначення речовини або групи речовин відповідно до класифікації небезпечних вантажів, розробленої Комітетом експертів з перевезення небезпечних вантажів Економічної та Соціальної Ради Організації Об'єднаних Націй у рамках «Рекомендацій з перевезення небезпечних вантажів».

 

Контейнерообіг (Container turnover) – кількість контейнерів, що обробляються на станції або порту з моменту їх прибуття до відправки за певний часовий проміжок.

Контрейлерне перевезення (Contrailer transport) – комбіноване перевезення, під час якого використовується автомобільний та залізничний транспорт. На спеціальні залізничні платформи встановлюються та фіксуються напівпричепи, причепи, повнокомплектні завантажені автопоїзди. У країнах контрейлерні перевезення використовуються давно. Ця технологія називається "біжить шосе".

Коефіцієнт порожнього пробігу (The empty run ratio) – відношення відстані порожнього пробігу платформи чи контейнера до загального пробігу багатооборотної тари чи транспорту.

 

Ло-ло (LoLo, Lift-On) – вертикальний спосіб завантаження/вивантаження контейнерів з використанням різного підйомного обладнання.

Ро-ро (RoRo, Roll-on-roll-off) – горизонтальний спосіб завантаження на судно та вивантаження з судна автотранспорту, вагонів, інтермодальних транспортних одиниць на колесах – власних або встановлюваних спеціально для вантажно-розвантажувальних робіт.

Сухий порт (Dry port) – внутрішній термінал, розташований на невеликій відстані від порту і пов'язаний з ним прямим автомобільним або залізничним сполученням. До його структури можуть входити склади тимчасового зберігання, допоміжні споруди, під'їзні шляхи, відкриті майданчики, призначені для зберігання контейнерів. Усі елементи сухого порту діють відповідно до загального технологічного процесу. Вони об'єднані єдиною системою електронного документообігу.

Тайм-Чартер (Time charter). У торговому мореплаванні – договір тимчасового надання судна з екіпажем судновласником фрахтувальнику за винагороду, яка може розраховуватися як денна або місячна ставка на тонну дедвейту (суми мас змінних вантажів судна в тоннах) або в інший спосіб. Мета використання судна вказується у договорі. Можливі варіанти: перевезення вантажів та/або пасажирів, здійснення рятувальних, буксирних операцій, наукові чи культурні цілі. Термін дії тайм-чартеру встановлюється у днях, місяцях, роках. Також судно може здаватися тимчасово конкретного рейсу чи здійснення конкретного обсягу робіт.

Також може бути цікаво